Het succes van automatisering wordt bepaald door nieuwe, optimale samenwerking tussen mens en technologie

Ik ben gefascineerd door hoe je tot optimale wisselwerking komt tussen automatisering en de organisatie van een bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat de belangen van alle betrokken stakeholders en teams samen komen? Hoe komen engineering en operatie tot vruchtbare samenwerking? En hoe zorg je ervoor dat een nieuw geautomatiseerd systeem écht werkt voor de mensen die er uiteindelijk mee moeten werken? In deze blog duik ik daar op basis van mijn consultancy-ervaringen dieper op in.

Steeds meer bedrijven in de procesindustrie kiezen voor automatisering en robotisering van (deel)processen. Nauwkeurige procesaansturing, efficiencyverhoging en een tekort aan operationele medewerkers op de arbeidsmarkt zijn slechts enkele van de vele mogelijke redenen daarvoor. Bovendien bieden de sterke opkomst van AI en het feit dat geautomatiseerde systemen essentiële data kunnen leveren nieuwe kansen. Denk hierbij aan procesoptimalisatie, het terugdringen van af- en uitval en het nauwkeurig kunnen doen van voorspellingen.

Belangen delen en bruggen slaan

Omdat de belangen zo groot zijn, is een uiterst zorgvuldige voorbereiding van alle vooraf te nemen beslissingen en de uiteindelijke implementatie van nieuwe automatisering essentieel. En dat is zéker niet alleen het domein van inkopers, ICT-ers, engineers en hun systeem- en softwareleveranciers. Juist de mensen die in de operatie met het nieuwe systeem aan de slag zullen gaan hebben hun vragen, wensen en belangen. Dat geldt ook voor andere afdelingen, waaronder Safety & Quality, Maintenance en Logistiek. Het is zaak snel te doorzien waar belangen kunnen botsen, welke mogelijke knelpunten en risico’s er kunnen ontstaan en iedereen daarbij in een vroeg stadium proactief te betrekken. Goede gesprekken en het delen van belangen kunnen ervoor zorgen dat teams en mensen dichter bij elkaar komen. Wie heeft wat nodig? Begrijpen we elkaar? En hoe slaan we bruggen naar elkaar? Daarmee ontstaan vertrouwen, betrokkenheid, eenduidigheid én een breed geloof in het succes van het totale automatiseringsproject. Op basis daarvan kun je je doelen en wensen bepalen en kenbaar maken aan leveranciers en kom je tot de beste systeemkeuze voor jouw organisatie. Het gecreëerde commitment geldt vervolgens ook als robuust fundament om met de implementatie aan de slag te gaan.

Organisatie aanpassen en implementeren

Automatiseren betekent ook grotendeels overstappen van menselijk (hand)werk naar werken met een systeem. Een systeem dat altijd beschikbaar is en niet beïnvloed wordt door alledaagse, menselijk zaken, maar nog altijd vraagt om de samenwerking met mensen. Mensen die de nodige flexibiliteit inbrengen door even dat scheve kratje op de lijn rechtzetten. En die met een scherp oog een afwijking constateren en de eindregie in handen houden. Nieuwe technologie zal daarom zorgvuldig geïntegreerd moeten worden in de totale organisatie. Dat vraagt om een nieuwe structuur, aangepaste processen, nieuwe taken en verantwoordelijkheden en nieuwe vormen van aansturing. Mensen die in de dagelijkse operatie met het nieuwe systeem gaan werken moeten bovendien beschikken over andere competenties. Een gedegen trainings- en opleidingsplan is daarom essentieel om hun (nieuwe) betekenisvolle taken goed uit te kunnen voeren. Het uiteindelijke succes zal immers worden bepaald door de nieuwe, optimale samenwerking tussen mens en technologie.

Jan-Pieter Kuipers

Principal Consultant, ARV Group

P.S. Mijn rol als consultant van ARV Group ligt in het verbinden van de systeemwereld en de operatie. Door structuur te brengen, gesprekken te faciliteren en eigenaarschap te laten groeien. Ik ben uiteraard benieuwd naar jouw ervaringen bij de automatisering van processen in de maakindustrie. Wil je ze delen? Of heb je er vragen over? Laat het gerust aan mij weten!

a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then